FOSSILJAGT MED GUIDE ELLER PÅ EGEN HÅND

Fossiljagt

Man bøjer sig ned og samler en sten op. Med sin hakke flækker man stenen midt over. Og hvad dukker der så op i stenens indre? Ja, hvis man har heldet med sig, har stenen gemt på en hemmelighed i 55 mio. år! Frem kommer der måske en forstening af et insekt, en fisk eller et blad fra et træ. Fossiler er der nemlig masser af i moler-gravene på Nordmors.

Det er en ubeskrivelig følelse, man får, når man står der med sin sten i hånden, og som den første kigger på det lille dyr i 55 mio. år. Moleret gemmer på indholdet af den tropiske havbund, som var på stedet dengang. Og kigger man op på moler-gravens lodrette sider kan man følge flere millioner års aflejringer i 187 lag af skiftevis moler og aske fra vulkaner. Det syn er intet mindre end verdens smukkeste "lagkage". Og så har istiden for "kun" 10.000 år siden være så flink at forme lagkagelagene i forunderlige kurver.

Museet tilbyder guidede fossiljagter i både påskeferien, sommerferien og efterårsferien. Datoer og tidspunkter findes i museets arrangementskalender, der kan ses nedenfor.