OM MUSEET

Museum Mors

Museum Mors er et statsanerkendt kulturhistorisk og geologisk museum med geografisk ansvar for Morsø Kommune. Museet blev stiftet i 1901 og flyttede i 1909 til Dueholm Kloster, hvor det stadig har sin hovedadresse og administration. Det gamle købstadsmuseum blev fra 1980’erne udvidet med flere afdelinger, hvoraf Smedemuseet og Landbrugsmuseet Skarregaard siden er skåret fra igen. Museet består i 2023 af Dueholm Kloster, Morsø Lokalhistoriske Arkiv, Fossil- og Molermuseet og Støberimuseet.

Museets primære støtteyder er Morsø Kommune, der i 2023 gav ca. 3,7 mio. kr. i tilskud, mens staten gav ca. 1,5 mio. kr. Museet har en årlig omsætning på ca. 7 mio. Museum Mors havde i 2022 ca. 25.500 gæster fordelt på alle afdelinger og aktiviteter.

Museets har følgende værditilbud:

Museum Mors er et rart og imødekommende sted at gå i dybden med lokalhistorien og få stillet sin nysgerrighed om fortiden på Mors.

Lær museet endnu bedre at kende herunder: