MELLEMTRIN

FORLØB OG RUNDVISNINGER FOR 4.-6. KLASSE

Fossil- og Molermuseet

Fossilerne fortæller

Ud fra de mange fossiler der er på museet, fortælles historien om hvordan livet og jorden tog form for 55 mio. år siden, da Danmark stadig lå under havets overflade. Fossilerne er alle fundet i molergraven nogle få hundrede meter fra museet, og når rundvisningen på museet er forbi, skal børnene selv ud på jagt i moleret, for at se om de selv kan finde fossiler sammen med museets formidler.

Dueholm Kloster

Dueholm Kloster - Lokal Danmarkshistorie

Besøg Dueholm Klosters hovedbygning og få en rundvisning. Dueholm Kloster er et skattekammer, når det kommer til sjove og spændende historier fra Danmark og Mors. Vores formidler tager jer med på en tur igennem museet og fortæller jer en masse gode fortællinger undervejs.

Dengang de drog afsted

Forløbet tager afsæt i særudstillingen ”Dengang de drog afsted – 1848 og Morsingboerne.” Børnene lærer om krigen gennem en tidsrejse tilbage til 1848, hvor de kommer i den gamle skole og skal lære at forsvare Mors. Forløbet tager afsæt i den lokale Slavekrig. Slavekrigen var H.C Andersens inspirationskilde, da han skrev historien om ene fjer der blev til fem høns, da det var en krig, der var baseret på fake news.

Klosterliv, krig og kongemagt

Fokus på klosterlivet og klostrenes betydning i middelalderens verden, hvor krig og kongemagten var en del af dagligdagen.

Støberimuseet

I lære på støberiet

Her får børnene en kort intro til støberiets historie og til de mange forskellige processer, der blev brugt til at lave støbejernsprodukter. Efter introduktionen skal børnene prøve kræfter med nogle af de discipliner arbejderne på støberiet havde. De skal agere både som designere og støbere. Der er fokus på æstetisk læring.

Book et skoleforløb for 4.-6. klasse via kontaktformularen

vandmaerke vandmaerke