VISION OG MISSION

Vision

Museum Mors vil være et lokalt forankret museum med udsyn til resten af Nordvestjylland og Danmark. Med sine langt over hundrede år som det lokale museum for øen Mors vil museet vedkende og påtage sig sin rolle og ansvar som øens historiske og geologiske vidensbank og hukommelse. På nyere tids området vil museet stå ved, at det er et lokalhistorisk museum, der først og fremmest formidler historien om øen Mors og placerer øen i en national kontekst, mens det på det geologiske område ikke vil være bange for at tage livtag med de helt store spørgsmål om livets opståen og jordens foranderlighed gennem millioner af år.

Museet vil som institution både være en identitetsskaber for morsingboerne og samtidig medvirke til at skabe positiv opmærksomhed om Mors, tiltrække turister, bidrage til at øge livskvaliteten for borgerne på øen og være en bannerfører for kultur- og naturhistorien i Morsø Kommune.

Museum Mors vil være et fagligt velfunderet, åbent, lokalt og nationalt engageret museum, som stiller sig åbent over for samarbejde med relevante private og offentlige aktører og institutioner i både Morsø Kommune, i Limfjordsområdet, i Region Nordjylland og på landsplan.

Museets vil i sin formidling turde udfordre sine gæster ved at gå i dybden i en ellers overfladisk tid. Museet vil pirre sine gæsters nysgerrighed for historien og geologien og samtidig skabe et rum, hvor denne nysgerrighed tilfredsstilles. Museum Mors vil ikke være bange for forandring og udvikling, men museet vil samtidig ikke gå på kompromis med det at være et fagligt funderet museum og en ansvarlig dannelsesinstitution.

Museet vil sørge for, at dets gæster mødes af et højt serviceniveau baseret på imødekommenhed, nysgerrighed og menneskeligt overskud. Medarbejderne på Museum Mors vil gennemføre de museale opgaver med flid, engagement og entusiasme, og museet vil som arbejdsplads være præget af gensidig respekt for kollegaers forskellighed, en god og humoristisk omgangstone, rummelighed, holdånd i forhold til samarbejdet og et ægte engagement for sagen.

Mission

Museum Mors er et statsanerkendt museum, der arbejder i henhold til museumsloven. Gennem indsamling, registrering og bevaring sikrer og beskriver museet de væsentligste dele af den materielle kulturarv på Mors for eftertiden. Gennem forskning skaber museet viden om fortid og nutid, så man kan agere i fremtiden. Museet definerer og beskriver øens og kommunens egenart og forandringer og placerer disse i en større national, og international ramme. Gennem sin formidling skaber Museum Mors rum for dannelse og gode, vedkommende samt berigende oplevelser for både lokale borgere og danske og udenlandske turister uanset alder og baggrund.