Museet opnår fondsstøtte: 385.000 kr. til ny særudstilling i 2025

27. august - 2024

Museum Mors har netop modtaget to flotte fondsbevillinger på henholdsvis 335.000 kr. fra Augustinus Fonden og 50.000 kr. fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond til projektet; ’Ophav: Hvem er morsingboen anno 2025? En særudstilling om lokal identitet og tilhørsforhold’.

Midlerne skal blandt andet anvendes til et samarbejde med den professionelle fotograf Luca Berti, der skal fotodokumentere Mors og morsingboerne anno 2025 gennem sit analoge storformatskamera. Desuden vil kulturhistoriker Christiane Klindt-Nielsen indsamle interviews, der understøtter fotografierne. Deres feltarbejde vil foregå på cykel i efteråret 2024 og foråret 2025, hvor det er muligt at komme helt tæt på det lokale miljø, hvor landskabet langsomt folder sig ud.

Projektet ’OPHAV: Hvem er morsingboen anno 2025?’ ønsker at stille skarpt på, hvad det i 2025 vil sige at være morsingbo, og hvilken betydning tilhørsforhold og ophav har i vores bevidsthed og for vores identitet. Vi kommer alle et sted fra, men hvilken betydning har stedet for, hvem vi er som mennesker? Med et historisk afsæt ønsker museet at lede efter fortidens træk i nutiden, og derved diskutere, hvor og hvad vi kommer fra, og hvilken betydning det har i nutiden.

Projektet ønsker at synliggøre, hvordan fortiden er til stede i vores nutid. Ofte har vi en tilbøjelighed til at tænke, at fortiden er noget, der kun er hjemmehørende på et museum eller i en bog. Men i virkeligheden er fortiden en del af ligningen for, hvordan verden ser ud i dag, og derfor også hos det enkelte individ. Individet er ikke nødvendigvis formet af den store verdenshistorie, men vi har alle rødder et bestemt sted med en bestemt fortid, der er med til at forme, hvem vi er og hvor vi er på vej hen. Museum Mors anser det som en væsentlig præmis at vide, hvad man kommer af, for at kunne navigere i nutiden. I den sammenhæng råder museet over en stor vidensbank om morsingboernes historie, der har været med til at forme den lokale identitet.

Projektet udspringer af et konkret ønske om at være mere synlig i morsingboernes liv og skabe en relevans i deres hverdag, særligt i en tid, hvor unge i stigende grad mistrives og har svært ved at definere sig selv. Intentionen er at skabe en øget bevidsthed og forståelse særligt hos de unge omkring deres ophav, som derigennem skal skabe et stærkere tilhørsforhold til Mors, der på sigt skal få flere unge til at vende tilbage til Mors og bosætte sig.

Projektet vil konkret munde ud i en særudstilling på Dueholm Kloster i 2025, samt en bogudgivelse. I begge dele, vil Luca Berti’s fantastiske sort-hvid billeder indgå, og vil blive suppleret af historiske fotos og genstande fra museets samlinger, både geologiske, arkæologiske og nyere tids genstande, der repræsenterer øen og morsingboen gennem tiden, og derved binder fortid, nutid og fremtid sammen på tværs af øen.

Foto: Luca Berti har tidligere arbejdet sammen med Svendborg Museum, Museum Samsø og en lang række udenlandske museer.

vandmaerke vandmaerke